Ledelseskommunikation og AI – fra frygt og modstand til opbakning
Mange medarbejdere i danske virksomheder frygter AI, og deres modstand kan få fatale følger for virksomhedens brand og konkurrenceevne.
AI betragtes generelt som en del af den tredje bølge i den digitale transformation. Første bølge handlede om digitalisering, og anden bølge fokuserede typisk på automatisering af gentagne opgaver. I denne bølge blev simple jobs automatiseret, hvilket skabte øget produktivitet, omkostningsbesparelser og frigørelse af ressourcer.
I den tredje bølge bruges AI til at forbedre grundlaget for beslutningstagning på alle niveauer, automatisere komplekse opgaver samt udvikle og skabe nye forretningsmodeller.
Organisationer oplever derfor ofte, at den tredje bølge rammer medarbejdere, som ikke i samme grad var berørt af de to første bølger. Disse medarbejdere er ofte vidensmedarbejdere med mellemlange eller lange uddannelser, der frygter, at deres faglighed udvandes, og at deres jobs på kort eller langt sigt bliver overflødige.
Hvordan håndterer du medarbejdernes frygt og modstand mod AI?
Det er typisk medarbejdere, der arbejder med mennesker – som kundeservice, sagsbehandlere og lignende – der i højere grad vil skulle arbejde sammen med ”digitale kollegaer”, der med avancerede dataanalyser træffer hurtigere beslutninger og leverer mere præcise resultater.
AI er altså en forandring, der, som så mange andre, medfører, at nogle kunder og medarbejdere møder den med mistro og frygt, mens andre møder den med nysgerrighed og optimisme. Men hvordan tackler du så medarbejdernes bekymringer, når en ny digital dagsorden banker på døren og varsler store ændringer? Og hvordan sikrer du samtidig, at brugen af AI udvikles og implementeres i overensstemmelse med dit brand, og hvad betyder det for dine kunders opfattelse af det?
Alt dette giver vi dig svar på, når vi afholder denne intensive éndags masterclass. Karen Zacchi, særlig rådgiver i brug af AI, og Anna Thygesen, kommunikationsrådgiver og særlig rådgiver inden for blandt andet krisekommunikation, vil give dig indblik i medarbejdernes frygt og modstand. Du får værktøjer til at sikre, at din ledelseskommunikation får medarbejderne med på AI-holdet, og endelig hjælper vi dig med at lægge en plan, så AI bliver en succes blandt medarbejderne. På den måde får I udnyttet alle fordelene ved AI, uden at der sker skade på jeres brand.
Vores masterclass er skræddersyet til virksomhedsledere, HR-chefer og kommunikationsansvarlige – alle jer, der står over for eller skal til at planlægge implementeringen af AI i organisationen.
Hvorfor skal du deltage?
Denne masterclass giver dig de nødvendige værktøjer og strategier til at forudse og håndtere de risici, som AI-transformationen kan medføre for din virksomhed.
Du bliver klogere på at:
- Håndtere frygt og modstand fra dine medarbejdere: Få indblik i, hvordan AI kan skabe usikkerhed blandt medarbejdere, og hvordan du bedst kan adressere og minimere frygt og modstand ved at udvikle en kommunikationsstrategi, der sikrer deres engagement og tillid.
- Styrke dit brand, opbygge og bevare tillid: Med effektive kommunikationsstrategier lærer du at skabe og opretholde tillid blandt både medarbejdere og kunder. Vi hjælper dig med at identificere fordelene ved AI og kommunikere dem klart, så alle involverede parter føler sig trygge og engagerede i processen. Du får konkrete redskaber til risikovurdering, så du kan navigere i potentielle faldgruber og styrke virksomhedens position gennem hele AI-transformationen.
- Udvikle en proaktiv kommunikationsstrategi, der får hele din organisation med på AI-vognen: Få input til at udvikle handlingsplaner for et effektivt kriseberedskab, så du er klar til at agere, hvis der opstår interne eller eksterne usikkerheder omkring AI-implementeringen.
Det praktiske:
Dato: Tirsdag den 5. november 2024
Tidspunkt: 08.30 – til 16:30 (inklusive pauser, selvfølgelig)
Lokation: Bryghuspladsen 1, 1473 København K
Undervisere: Karen Zacchi, Særlig Rådgiver i AI og datadrevet innovation, og Anna Thygesen, Kommunikationsrådgiver og trusted advisor med særligt fokus på krisekommunikation
Form: Teoretiske oplæg, cases og deltagerinvolvering
Forplejning: Let morgenmad, frokost, kaffe, te, vand og sødt
Antal deltagere: Max 10 deltagere
Pris: 7.500 kr. inkl. forplejning (momsfritaget i henhold til momsloven om undervisning)
Skriv til Josephine for at tilmelde dig: josephine@wedocommunication.dk